När arbetet var klart skulle de presentera följande om deras modellbostad för klassen:
- Demonstrera hur belysningen fungerar.
- Berätta med hjälp av kopplinsscheman hur de kopplat lampor och strömbrytare.
- Berätta om hur många saker de har som behöver el i huset och hur de kan spara el.
Ur syfte och det centrala innehållet i Lgr 11 i teknik ska eleverna bland annat:" genom undervisningen ges förutsättningar att utveckla kunskaper om teknik i vardagen. Undervisningen skall bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar".
Ett arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar är just att jobba med egna konstruktioner, där eleverna får lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Där de kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Vi började arbetet med en grupp/par indelning, sedan delades papplådor ut. Inspirationen flödade i klassrummet. Några par gick ihop och bildade tvåvåningshus. Några valde att göra ett rum medans andra valde att göra flera rum och våningar i sin låda. När de hade bestämt sig för hur huset/rummen skulle se ut fick de göra en ritning och planera var fönster, dörrar och lampor skulle vara. Vi blev så engagerade så vi inredde med tapeter, gardiner, mattor på golven, möbler och andra inredningsdetaljer. Vi glömde nästan bort för ett tag att vi skulle dra ström och koppla sladdar och strömbrytare, men naturligtvis har vi gjort det också. Så här blev resultatet:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar